Hoe overleef ik thuiswerken?

Blog

By Bibby Financial Services

20 mrt 2020

Lees onze 6 tips om het beste van thuiswerken te maken

Iedereen heeft al eens over thuiswerken gedroomd, maar vaak was het simpelweg nog niet mogelijk. Tot het "coronavirus-tijdperk" dat de spelregels bijna van de ene op de andere dag veranderde. De gewenste ‘homeoffice’ is voor veel collega’s ineens een noviteit geworden en ze zijn op zoek naar manieren om dit goed te doen. Binnen een paar dagen zijn ook wij een "online bedrijf" geworden en werkt ons klantenserviceteam zonder beperkingen vanuit thuis. We ondersteunen nu onze collega's en individuele teams via online kanalen omdat we de unieke BFS-sfeer zo dichtbij mogelijk willen houden. Hieronder delen we graag onze tips om het beste van thuiswerken te maken. 

1) Houd vast aan je routine
Al vanaf de eerste dag is het goed om ook thuis gezonde werkgewoontes te ontwikkelen. De eerste paar weken zijn het ergst, dus maak vanaf het begin een duidelijk schema dat je helpt om deze periode te overwinnen. Sta op, werk, eet en drink zoals gewoonlijk. Vergeet zitten in je pyjama voor de computer, je hersenen zouden dan achteruitgaan. Schakel aan het einde van je werkdag de computer uit en stop met werken, waarbij je je overgeeft aan plezierige activiteiten. Het thuiswerken verleidt je vaak om tot de avond te werken maar na een paar weken zou jeu dit niet meer kunnen volhouden.

2) Creëer een vaste werkplek
Zoek de meest rustige plek in huis met een bureau of een ander plat oppervlak waarop je je laptop kan plaatsen. Omring jezelf met zaken die het werken gemakkelijker maken en zet een foto van vrienden, familie, kinderen of een ander favoriet item op jouw bureau. We raden het af om te werken in bed of op een bank waar je gaat liggen in plaats van zitten. Ook de televisie is een ongewenst element.

3) Vergaderingen kunnen online worden gehouden
We bevinden ons in de 21e eeuw en tegenwoordig kunnen bijna alle vergaderingen online worden georganiseerd. Het enige wat je nodig hebt is een computer en een van de vele beschikbare programma's zoals Skype of Teams. Laptops hebben een ingebouwde microfoon en webcam zodat je virtueel met collega's of zakenpartners kan praten en elkaar kan zien. Gesprekken zullen je hoofd leegmaken, er zullen nieuwe ideeën bedacht kunnen worden en belangrijke vergaderingen hoeven zo niet geannuleerd te worden.

4) Bereid een goede maaltijd voor
Zonder energie zou het niet mogelijk zijn om te werken. Begin je dag daarom met jouw favoriete ontbijt en neem alleen drankjes mee naar je werkplek. De koelkast is jouw vijand, men moet weerstand bieden aan de verleidelijke lekkernijen die erin verborgen zijn. Terugkeren naar de koelkast is niet gewenst dus bereid je lunch en snack van tevoren goed voor, bij voorkeur 's avonds voor de volgende werkdag. Tot slot heel belangrijk: drink veel water.

5) Vergeet niet te bewegen
Houd je van hardlopen, yoga of op zijn minst wandelen? Maak overdag ruimte voor een actieve fysieke activiteit om je geest te zuiveren en stress te verminderen. Als je om wat voor reden dan ook niet uit de quarantaine kunt komen, moet je regelmatig ventileren. Frisse lucht verbetert de concentratie. Je kan bijvoorbeeld ook trainingslessen volgen op YouTube.

6) Blijf in contact met je collega's
De thuisomgeving kan snel grijs worden en je zult collega's, lunch, koffie en gebabbel gaan missen. Er is niets eenvoudiger dan het aanmaken van een gemeenschappelijke Facebook- of WhatsApp-groep waar je ervaringen, inzichten of zelfs ideeën kunt delen. Als je de leiding hebt over een team, bel dan minstens één keer per week via een videovergadering en vraag collega's hoe het met ze gaat en of ze ergens hulp bij nodig hebben. Motivatie van medewerkers is belangrijk, vooral als ze elkaar tijdelijk niet kunnen zien.
 

Contact Icon

Neem contact met ons op 040-8100000

of